Ordensregler Nordhordland folkehøgskole
Overordnet mål for reglementet.
Reglementets overordnede mål er å skape et trygt og inkluderende miljø for alle skolens elever og ansatte. Trivsel og trygghet skapes først og fremst gjennom gode relasjoner. Elevenes relasjon med hverandre og med skolens ansatte skal være preget av respekt og toleranse begge veier. §1 Virkeområde. Ordensreglene gjelder for alle som har status som elever ved folkehøgskolen Reglene gjelder på skolens område med mindre annet er avtalt, og for alle arrangement i regi av skolen, sistnevnte uavhengig av tid og sted. Elever som har gjester på skolens område er ansvarlig for å informere sine gjester om ordensreglementet og aktivt medvirke til at gjesten følger dette under besøket. §2 Deltagelse på skolens opplegg. Som elev ved Nordhordland Folkehøgskole er eleven forpliktet til å møte presis, delta og bidra i skolens opplegg. §2,1 Permisjoner. Permisjoner over 2 dager fra skolens opplegg må avtales på forhånd, og gis etter søknad. Søknad om permisjon leveres til Assisterende rektor minimum 2 dager før permisjon skal avvikles. §3 Fravær. Elever som er syke må melde fra til internatleder så snart som mulig. Egenmelding ved sykdom aksepteres ved fravær på inntil 12 dager i løpet av skoleåret. Sykefravær utover dette må dokumenteres med legeerklæring som leveres internatleder så snart som mulig etter sykefraværet. Sykefravær fra undervisning regnes som ulegitimert om internatleder ikke er varslet i henhold til ovenstående, så sant ikke den syke har vært forhindret fra å melde fra. §3,1 Psykisk og fysisk helse. Som elev ved skolen har en plikt til å opplyse om fysisk og psykisk helse som er relevant for gjennomføring av skoleåret og skoleturene. (Ved manglende opplysninger, og ved eventuell forverring av helsetilstand, kan en risikere å ikke få bo på internatet i perioder eller ikke delta på skolens turer). Om skolen er usikker på om eleven er skikket til å bo på internatet eller delta på skolens turer, kan en bli bedt om å oppsøke lege. Skolen vil da forholde seg til dette når det gjelder om eleven kan fortsette på skolen eller delta på tur. §3,2 For sent oppmøte. Elever som uten avtale kommer for sent til en undervisningstime vil bli registrert med ulegitimert fravær for hele timen. §4 Husregler. §4,1 Rettigheter i internat. Skolens elever har rett til å bo i skolens internat under skoleoppholdet så lenge skolens ordensreglement følges. I ferier er skolen og internatet stengt. Rektor, eller den rektor har gitt myndighet, har til enhver tid rett til å gå inn på elevenes rom når dette er nødvendig. Skolen avgjør hvordan internatene og de enkelte elevenes rom møbleres. §4,2 Stilletider. Fra klokken 23.00 til klokken 07.00 skal det være tilstrekkelig stille slik at det går an å sove i internatene. Det skal også være stille utendørs slik at naboer og elever som sover ikke forstyrres. §4,3 Overnatting. Gutter og jenter overnatter på sine egne rom. §4,4 Renhold og ryddighet. Det skal til enhver tid holdes rent og ryddig i internatene. Alle elever plikter å delta i ukentlig renhold i henhold til internatleders instruksjoner. §4,5 Ansvar. Skulle en elev være uheldig å ødelegge noe som hører skolen til, er det viktig at en straks melder fra om dette, slik at det kan gjøres opp så raskt som mulig. §4,6 Respekt. Den enkeltes frihet og integritet skal ikke krenkes i ord eller handling. Ingen må spre bilde-/film-/lydopptak av elever eller tilsatte uten deres samtykke. Skolen ønsker ikke ”sex-press” på skolen §5 Rusmidler og røyking. §5,1 Røyking. På skolens område er det forbudt å røyke innendørs og utendørs, bortsett fra på anvist plass. §5,2 Alkohol. Det er forbudt å bruke, oppbevare eller være påvirket av alkohol på skolens område, i skolens nærområde eller på arrangementer i skolens regi. §5,3 Narkotiske stoffer. Enhver bruk og besittelse av narkotiske stoffer eller dopingmidler er forbudt så lenge eleven har status som elev ved skolen. Dette gjelder også i skoleferiene. §5,4 Medansvar. Elever som deltar i aktiviteter der det oppbevares/brukes rusmidler har medansvar for bruk/oppbevaring. Brudd på ordensreglementet ved oppbevaring/bruk av rusmidler rammer alle elever som er tilstede der rusmidler brukes eller er synlig oppbevart. |
§6 Fullmakter.
§6,1 Lærers fullmakter. Lærer har fullmakt etter egen vurdering til å gi fravær for hele timen til alle elever som ikke er tilstede når timen starter. §6,2 Rektors fullmakt. Rektor, eller den rektor gir myndighet, har fullmakt til å ilegge elever disiplinærstraffer på skoleturer eller i andre situasjoner der disiplinærrådet ikke kan samles umiddelbart. Rektor skal i slike saker om mulig rådføre seg med en kollega før vedtak fattes. Rektor har fullmakt til å anmelde straffbare forhold til politiet på vegne av skolen. §6,3 Øvrige fullmakter. Øverste ansvarlige lærer/ansatt på skoletur har adgang til å bortvise eller utestenge en elev fra deler av turopplegget dersom eleven opptrer på en måte som hindrer, forstyrrer eller vanskeliggjør gjennomføring av opplegget på turen. §7 Saksbehandling. §7,1 Disiplinærråd. Disiplinærrådet tar avgjørelser i disiplinærsaker som går ut over rektors og faglærers fullmakter. Disiplinærrådet behandler alle disiplinærsaker og avgjør skyldspørsmål og beslutter evt reaksjon/disiplinærstraff i samsvar med skolens reglement. Disiplinærrådets avgjørelser behandles som enkeltvedtak etter forvaltningsloven. Disiplinærrådet består av av undervisningsinspektør, Lærer og linjelederne for den/de linjene elevene som er involvert går på. Elever som må møte for disiplinærrådet har rett til å ha med seg en person under sin forklaring. §7,2 Klageinstans. Styret for skolen er øverste klageinstans for avgjørelser gjort av disiplinærrådet. §7,3 Andre disiplinære reaksjoner. I saker der faglærer har fattet vedtak om utestengelse fra time, er faglærers avgjørelse suveren. I saker der rektor har godkjent eller fattet vedtak om disiplinær reaksjon/utestengelse er rektors avgjørelse suveren. I saker der rektor/faglærer har vedtatt utestengelse/disiplinær reaksjon uten behandling i disiplinærrådet er disiplinærrådet klageinstans. §8 Reaksjoner ved brudd på ordensreglene. §8,1 Disiplinære reaksjoner. Skolen har ingen faste reaksjoner på bestemte forseelser eller regelbrudd. Alle reaksjoner fra Disiplinærrådet gis dermed på grunnlag av skjønn etter en grundig helhetsvurdering. Ulegitimert fravær, jf. §3, kan medføre muntlig eller skriftlig advarsel. Ulegitimert fravær utover 5% av de til enhver tid gjennomførte undervisningstimer, kan medføre permanent utvisning/tap av skoleplass. Brudd på ordensreglene §5,1, §5,2, §5,3 og §5,4 kan medføre muntlig eller skriftlig advarsel, midlertidig bortvisning fra skolen eller permanent utvisning/tap av skoleplass ved første overtredelse. §8,2 Konsekvenser av disiplinære reaksjoner/brudd. Ved vedtak fra disiplinærrådet om bortvisning må eleven forlate skolens områder og være borte i hele bortvisningstiden. Bortvisning fra skolen som følge av brudd på ordensreglene er å regne som ulegitimert fravær. Dersom brudd på ordensreglene §5,2 og §5,3 forekommer på reise/turopplegg i regi av skolen, er eleven selv ansvarlig, både økonomisk og praktisk, for hjemtransport ved avgjørelse om bortvisning fra turen. Brudd på norsk lov kan gi grunnlag for disiplinærsak og bli anmeldt til politiet. §9 Økonomi. Eleven plikter å betale skolepenger etter oppsatt plan fra skolen. Manglende betaling kan medføre tap av skoleplass. Bortvisning fra skolen for en periode medfører ikke fritak fra betaling av skolepenger. Dersom eleven blir utvist eller slutter av andre årsaker, må eleven betale avbruddsgebyr for 6 uker. Eleven står selv ansvarlig for å forsikre egne eiendeler samt å ha egen reiseforsikring. §10 Kriser. Ved eventuelle kriser, dødsfall eller ulykker som rammer skolens elever eller ansatte skal elevene ikke offentliggjøre bilder, tekst eller snakke med presse eller utenforstående uten rektors samtykke. Kun rektor, eller den rektor gir myndighet til, har rett til å gi informasjon ut fra Nordhordland Folkehøgskole. §11 Forbehold. Nordhordland Folkehøgskole tar forbehold om, til enhver tid, å kunne endre skolens pedagogiske opplegg, herunder endrede lærerkrefter og fagsammensetning/tilbud. Slike endringer skal ikke medføre andre endringer i forholdet mellom skolen og eleven. |