Fagplan for Global eXtreme
Hjertelig velkommen til Global eXtreme! Dette blir en spennende og utfordrende linje, hvor det blir rikelig med muligheter til å bli kjent med deg selv og andre.
Global eXtreme er ingen ekstremsportlinje, selv om du i løpet av året får muligheter til å prøve surfing, fallskjermhopping og klatring. Det er heller ingen idrettslinje, selv om vi flere ganger i uka vil forlate klasserommet og bedrive aktivitet som øker pulsen. Global eXtreme er en reiselinje som vil gi deg store reiseopplevelser. Den vil sette deg i stand til å forstå verden du reiser i bedre, både når det gjelder det globale samfunnet og de ulike kulturene. Du skal få smake på spennende internasjonale retter, mange av dem skal du få lage selv. Vi skal ha gode naturopplevelser i både sol og regn, og vi skal innom mange ulike idrettsaktiviteter. Opplevelsene blir best når vi har et trygt og positivt felleskap, og vi kommer til å bruke mye tid på å skape dette gode felleskapet. |
Studiereisen går til Filippinene, Australia, Indonesia, Singapore og Kambodsja. Pluss et annet land som dere skal være med på å bestemme.
Dette vil bli en lavbudsjettstur, noe som innebærer at vi kan se langt etter tjenere som kommer løpende med håndklær og geleider oss til jacuzzien. Det vil bli enkel standard, men det skal ikke hindre oss i å ha det trivelig. For å få det til er vi avhengige av at alle tar ansvar for at gruppa skal fungere best mulig. På Global eXtreme er vi homo ludens – lekende mennesker. Både i møte med andre mennesker og i møte med naturen. Ja, egentlig i møte med alt vi holder på med. Noen sier at det ikke går an å leke seg gjennom livet. Vi sier: ’Hvorfor ikke’? Skoleåret for øvrig er fylt av spennende undervisning, skitur og vår egen versjon av Amazing Race. For å nevne noe. Tiden frem mot turen vil også bli brukt til å gjøre seg kjent med stedene vi skal besøke. |
LINJEFAGENE:
Dette er en veiledende plan for hvilke aktiviteter vi vil legge til rette for. Nye aktiviteter kan komme til, og noen kan falle fra. På folkehøgskole er det mange faktorer som spiller inn. Vi legger til rette for de «riktige» aktivitetene når været er bra, og motsatt så langt det går. I tillegg kan økonomien på klassekontoen spille en rolle.
Skolen har som målsetning å ha fokus på:
· Samhandlingskompetanse
· Relasjonskompetanse
· Global kompetanse
· Forvaltningskompetanse
Dette er kompetansområder som i større og mindre grad også vil være grunnleggende i undervisningen på Global eXtreme.
Dette er en veiledende plan for hvilke aktiviteter vi vil legge til rette for. Nye aktiviteter kan komme til, og noen kan falle fra. På folkehøgskole er det mange faktorer som spiller inn. Vi legger til rette for de «riktige» aktivitetene når været er bra, og motsatt så langt det går. I tillegg kan økonomien på klassekontoen spille en rolle.
Skolen har som målsetning å ha fokus på:
· Samhandlingskompetanse
· Relasjonskompetanse
· Global kompetanse
· Forvaltningskompetanse
Dette er kompetansområder som i større og mindre grad også vil være grunnleggende i undervisningen på Global eXtreme.
Internasjonal mat
Innhold:
Faget vil gi deg grunnleggende kompetanse innen kokkekunsten, i tillegg til spesifikk kompetanse på diverse eksotiske retter. Noen ganger tar vi utgangspunkt i røttene våre og lager norsk mat. Teori i faget er i all hovedsak innbakt i praktisk arbeid. En økt i faget (normaluker) vil være 3 undervisningstimer.
Faget vil gi deg grunnleggende kompetanse innen kokkekunsten, i tillegg til spesifikk kompetanse på diverse eksotiske retter. Noen ganger tar vi utgangspunkt i røttene våre og lager norsk mat. Teori i faget er i all hovedsak innbakt i praktisk arbeid. En økt i faget (normaluker) vil være 3 undervisningstimer.
Målsetning:
Utvikle samhandlingskompetanse, global kompetanse og forvaltningskompetanse ved å:
Aktuell praksis:
Tikka masala, chicken satay, pizza, tom yam, falafel og hummus, kjøttkaker, vegetarmat, restekjærlighet m.fl.
Utvikle samhandlingskompetanse, global kompetanse og forvaltningskompetanse ved å:
- Fremme trivsel og samarbeid
- Bli kjent med mattradisjoner og matkulturer fra hele verden.
- Reflektere omkring våre egne matvaner og vårt eget matforbruk, og hvordan dette innvirker på verden.
Aktuell praksis:
Tikka masala, chicken satay, pizza, tom yam, falafel og hummus, kjøttkaker, vegetarmat, restekjærlighet m.fl.
eXplore verden:
Samfunn, kultur og bærekraft
Innhold:
Den som reiser riktig, vil sitte igjen med mange spørsmål. Målet med faget er at du skal tilegne deg kunnskaper om Nord/Sør-forhold, utviklingsspørsmål og miljøspørsmål, og å få innsikt i kulturers betydning for menneskelig samhandling. Faget vil kunne sette deg i stand til bedre å forstå verden vi lever i. Gjennom livlige diskusjoner, presentasjon av teori, morsomme småhistorier, aktuelle dokumentarfilmer og fordypning i ulike tema, vil du kunne møte verden og andre kulturer med økt forståelse.
Faget er delt i tre; samfunn, kultur og bærekraft, men mange av temaene vil gå i hverandre. Felles for alt er at vi er mennesker på reise.
Faget vil i en normaluke gå over ca 3 timer. Når høstregnet setter inn, noe mer. På solskinnsdager noe mindre.
Målsetning:
Utvikle global kompetanse, relasjonskompetanse og forvaltningskompetanse gjennom:
· Økt forståelse av det globale samfunn
· Kunnskap om andre kulturer som legger grunnlaget for økt forståelse for og bedre relasjoner med mennesker fra andre kulturer.
· Skape forståelse og engasjement rundt miljøspørsmål og hvordan våre liv setter spor i den verden vi lever i
Aktuell teori:
Kultur:
Kultur og kommunikasjon, norsk kultur sett utenfra, verbalt og nonverbalt språk, forståelse av tid
Samfunn:
Temaene her glir inn i hverandre, men vi vil i hvert fall komme innom menneskerettigheter, økonomi (fattigdom og forbruk) og konflikter
Bærekraft:
Mat, avfall, klima og forbruk
Aktuell praksis:
Plogging, produsere klimavennlige produkt, praktisere og reflektere over ny kunnskap på 5-ukers reise.
Reisekunnskap
Innhold:
Reiseopplevelsen vil stort sett alltid bli hyggeligere med forkunnskap om destinasjonen, om praktiske forhold rundt reisen og grunnleggende kjennskap til landets kultur. I normaluker går faget vanligvis over 2 undervisningstimer.
Målsetning:
Utvikle global-, samhandlings-, relasjons- og forvaltningskompetanse gjennom:
· Forberedelse til tur
· Praktisk reiseerfaring
· Turrefleksjon under og i etterkant av reisen.
Aktuell praksis:
Vi reiser på backpacking i 5 uker til Filippinene, Australia, Indonesia Singapore og Kambodsja. Det vil også bli lagt opp til å reise 3-4 dager i mindre grupper i løpet av turen.
Aktuell teori:
Områdekunnskap (fordypning i reisemål, inkludert egne aktiviteter) 4D3N (planlegge og gjennomføre egen reise under langturen) og generell reiseforberedelse (pakking, helse, visum, sikkerhet)
Innhold:
Den som reiser riktig, vil sitte igjen med mange spørsmål. Målet med faget er at du skal tilegne deg kunnskaper om Nord/Sør-forhold, utviklingsspørsmål og miljøspørsmål, og å få innsikt i kulturers betydning for menneskelig samhandling. Faget vil kunne sette deg i stand til bedre å forstå verden vi lever i. Gjennom livlige diskusjoner, presentasjon av teori, morsomme småhistorier, aktuelle dokumentarfilmer og fordypning i ulike tema, vil du kunne møte verden og andre kulturer med økt forståelse.
Faget er delt i tre; samfunn, kultur og bærekraft, men mange av temaene vil gå i hverandre. Felles for alt er at vi er mennesker på reise.
Faget vil i en normaluke gå over ca 3 timer. Når høstregnet setter inn, noe mer. På solskinnsdager noe mindre.
Målsetning:
Utvikle global kompetanse, relasjonskompetanse og forvaltningskompetanse gjennom:
· Økt forståelse av det globale samfunn
· Kunnskap om andre kulturer som legger grunnlaget for økt forståelse for og bedre relasjoner med mennesker fra andre kulturer.
· Skape forståelse og engasjement rundt miljøspørsmål og hvordan våre liv setter spor i den verden vi lever i
Aktuell teori:
Kultur:
Kultur og kommunikasjon, norsk kultur sett utenfra, verbalt og nonverbalt språk, forståelse av tid
Samfunn:
Temaene her glir inn i hverandre, men vi vil i hvert fall komme innom menneskerettigheter, økonomi (fattigdom og forbruk) og konflikter
Bærekraft:
Mat, avfall, klima og forbruk
Aktuell praksis:
Plogging, produsere klimavennlige produkt, praktisere og reflektere over ny kunnskap på 5-ukers reise.
Reisekunnskap
Innhold:
Reiseopplevelsen vil stort sett alltid bli hyggeligere med forkunnskap om destinasjonen, om praktiske forhold rundt reisen og grunnleggende kjennskap til landets kultur. I normaluker går faget vanligvis over 2 undervisningstimer.
Målsetning:
Utvikle global-, samhandlings-, relasjons- og forvaltningskompetanse gjennom:
· Forberedelse til tur
· Praktisk reiseerfaring
· Turrefleksjon under og i etterkant av reisen.
Aktuell praksis:
Vi reiser på backpacking i 5 uker til Filippinene, Australia, Indonesia Singapore og Kambodsja. Det vil også bli lagt opp til å reise 3-4 dager i mindre grupper i løpet av turen.
Aktuell teori:
Områdekunnskap (fordypning i reisemål, inkludert egne aktiviteter) 4D3N (planlegge og gjennomføre egen reise under langturen) og generell reiseforberedelse (pakking, helse, visum, sikkerhet)
eXplore vestlandet
Idrett:
Innhold:
I dette faget vil vi ha fokus på å få flotte opplevelser sammen, ofte i naturen. Vi vil jevnlig hoppe på sykkelen for å komme oss til fjelltopper i nærheten. Like ofte vil vi bedrive idrettsaktivteter med fokus på glede og samhold.
Vi skal i løpet av høsten gjennomføre amazing race – Vestlandet. Dette er et samhandlingskonsept hvor du vil bli utfordret på ulike måter.
I en normaluke vil faget vanligvis ta opp 1 – 1,5 undervisningsdag.
Målsetning:
Utvikle samhandlingskompetanse og relasjonskompetanse ved å:
Faget er i all hovedsak praktisk, men vil inneholde noe teori knyttet til teknikk og regler i ulike aktiviteter, vedlikehold av sykkel etc.
Aktuell praksis:
Sykling asfalt/terreng, fjellturer, diskgolf, ultimate frisbee, touch rugby, kanoturer, 3 dagers skitur (langrenn/bakke), solodøgn, lekaktiviteter, utholdenhet, crossfit, båltenning, beachvolley, orientering, klatring, vinterbading (frivillig)
Idrett:
Innhold:
I dette faget vil vi ha fokus på å få flotte opplevelser sammen, ofte i naturen. Vi vil jevnlig hoppe på sykkelen for å komme oss til fjelltopper i nærheten. Like ofte vil vi bedrive idrettsaktivteter med fokus på glede og samhold.
Vi skal i løpet av høsten gjennomføre amazing race – Vestlandet. Dette er et samhandlingskonsept hvor du vil bli utfordret på ulike måter.
I en normaluke vil faget vanligvis ta opp 1 – 1,5 undervisningsdag.
Målsetning:
Utvikle samhandlingskompetanse og relasjonskompetanse ved å:
- Fremme trivsel
- Oppdage nye sider ved seg selv, og skape gode relasjoner til andre.
- Få flotte naturopplevelser, og skape beundring for naturen. Gjennom disse opplevelsene skape refleksjon og diskusjon rundt vårt forvalteransvar.
Faget er i all hovedsak praktisk, men vil inneholde noe teori knyttet til teknikk og regler i ulike aktiviteter, vedlikehold av sykkel etc.
Aktuell praksis:
Sykling asfalt/terreng, fjellturer, diskgolf, ultimate frisbee, touch rugby, kanoturer, 3 dagers skitur (langrenn/bakke), solodøgn, lekaktiviteter, utholdenhet, crossfit, båltenning, beachvolley, orientering, klatring, vinterbading (frivillig)
Pakkeliste for linjen:
Her er en veiledende pakkeliste. Jeg minner om at du må ha med sykkel. Det gir oss mange muligheter for utflukter i nærområdet. Vi bruker det til både transport, trening og turer.
- Sovepose og liggeunderlag (til overnattingsturer). Sovepose bør tåle temperatur ned mot 0 grader.
- Treningstøy til å trene i både inne og ute. Det hender det faller en og annen regndråpe i denne delen av landet ...
- Joggesko og fjellsko. Du bør ha sko til å trene inne med, og et annet par til å løpe ute med. Om du har fotballsko er det også fint.
- Ullklær
- Goretexjakke e.l.
- Sykkel + hjelm (må være med til skolestart)
- Skrivesaker
- Badehette (hvis du har tenkt å benytte deg av svømmehallen)
- Bibel til kristendomsundervisningen
- Dagstursekk
- Drikkeflaske
- Ski (Ikke aktuelt før etter jul). Trengs til tredagers skitur. Det vil i utgangspunktet bli en dag i skitrekk, en dag på tur og en dag som er valgfri.
Denne listen kommer vi til å gå gjennom grundig før turen, så dette er langt frem i tid. Legger likevel til pakkeliste for linjetur.
Vårt forslag: Bagasje: reisesekk (60l-85l) tursekk / håndbagasje name tags (kan fåes på flyplass) Nødvendig utstyr: lakenpose hodelykt/lommelykt håndklær (1 vanlig+ 1 microfiber) solbriller toalettsaker dusjsåpe, tannbørste, tannkrem, deodorant, barbersaker, solkrem våtservietter / antibac myggspray ørepropper personlig medisinering (imodium/idoform, kulltabletter, electrolyttabletter/pulver, smertestillende, reisesyketabeletter, nesespray, plaster evt. andre medisiner du er avhengig av) Bekledning: hodeplagg badetøy regnjakke skotøy; sandaler, tursko, joggesko bukser; en olabuske og en tøybukse shorts 2 par fintøy for fine anledninger: skjorte (helst lette og strykefrie) / kjole t-skjorter / singlet / topper 4-5 stk varmt tøy: superundertøy, fleece jakke lett genser undertøy (6-7) sokker hellige klær (som dekker skuldre og knær) |
Annet utstyr
mobiltelefon foto-utstyr minnepinne for ekstra lagring av bilder headset en god bok adaptere ladere dagbok og penn reiseheftet dokumenter og kort magebelte flybilletter pass forsikringsbevis bankkort (kreditt og debit). Påse at kortene kan brukes i de landene vi skal reise i. scan/kopi av pass og forsikringsbevis optional regntrekk til bagasjen (i tilfelle regn!) knekkebrød/smørost/rett i koppen. For dårlige mager og for sultne mager. dykkerbevis og loggbok pakkeposer. Finn tingene dine lettere! reisepute |
Fellesfag ved skolen:
Kristendomsundervisning:
Målsetting Kristendomskunnskap er et av kjernefagene ved skolen. Det vil si at alle elevene har timer i dette faget. For tiden er det 2 timer pr. uke. Faget er et modningsfag hvor det legges vekt på samtale, diskusjoner, utveksling av synspunkter. Gjennom timene vil vi:
Hva er det å tro? Hvem er Gud? Skaperen og hans skaperverk Frelsen og Frelseren Mennesket i forhold til Gud - Jesus - Den Hellige Ånd Etiske forhold Evig liv |
Litteratur
· Bibelen & annet. Undervisningsform · Video/film · Klasseromsundervisning · Gruppearbeid/diskusjonsgrupper. Kompetanse Gjennom kristendomsundervisning vil du få mulighet til å utvikle din kompetanse innen vurdering, etikk og globale perpektiv. |
Temadag lørdag:
Folkehøgskolen er fra departementhold pålagt å ha undervisning også på lørdager. Ved skolen på Frekhaug bruker vi lørdagen til temadag. Dette innebærer at alle elevene ved skolen deltar i ulike opplegg avhengig av tema som blir tatt opp, og av lærere/forelesere. Innhold Emnene varierer og går over et vidt spekter. Her er noen eksempler: · Brannøvelse. · Musikkopplegg. · Aktuelle politiske tema. · Rettferdig handel · Kommunikasjon. · Førstehjelp. |
Litteratur
· Ingen spesielle litteraturkilder. Undervisningsform · Video/film · Fellesundervisning auditorium · Gruppearbeid/diskusjonsgrupper. Kompetanse På temadagene vil du blant annet få mulighet til å utvikle din globale kompetanse, forvaltningskompetanse, vurderingskompetanse og etiske kompetanse. |
Klassetime:
Dette er en time som i stor grad er forbeholdt ulik informasjon for klassen spesielt.Alle klassene har sin klassens time, og den kan i stor grad brukes slik klassen/linjeleder selv ønsker. For eksempel turplanlegging, gjennomgåelse av fravær, m.m. Det blir også tatt opp ting som går på trivsel på skolen, miljøet i klassen, forholdet lærer/elev og andre ting som klassen eller læreren mener en bør snakke om.
En bruker også timen til veiledning og informasjon. Vi bruker og endel tid på å utvikle en god gruppedynamikk i klassen. Jeg vil utfordre dere på det som vil gagne gruppen best.
Dette er en time som i stor grad er forbeholdt ulik informasjon for klassen spesielt.Alle klassene har sin klassens time, og den kan i stor grad brukes slik klassen/linjeleder selv ønsker. For eksempel turplanlegging, gjennomgåelse av fravær, m.m. Det blir også tatt opp ting som går på trivsel på skolen, miljøet i klassen, forholdet lærer/elev og andre ting som klassen eller læreren mener en bør snakke om.
En bruker også timen til veiledning og informasjon. Vi bruker og endel tid på å utvikle en god gruppedynamikk i klassen. Jeg vil utfordre dere på det som vil gagne gruppen best.
Rektors time:
Hver uke vil alle elevene møte rektor i skolens auditorium. I disse timene vil man se på de viktigste hendelsene i nyhetsbilde. Her har også rektor mulighet for å ta opp saker som gjelder alle elevene. Elevene har også mulighet til å spørre rektor om ting som gjelder skolehverdagen
Hver uke vil alle elevene møte rektor i skolens auditorium. I disse timene vil man se på de viktigste hendelsene i nyhetsbilde. Her har også rektor mulighet for å ta opp saker som gjelder alle elevene. Elevene har også mulighet til å spørre rektor om ting som gjelder skolehverdagen
Morgensamling:
Alle skoledager starter med en morgensamling. Alle elevene er samlet i skolens auditorium. På morgensamlingene er det en kort andakt. Her vil også elevene få informasjon og praktiske opplysninger om skoledagen videre.
Alle skoledager starter med en morgensamling. Alle elevene er samlet i skolens auditorium. På morgensamlingene er det en kort andakt. Her vil også elevene få informasjon og praktiske opplysninger om skoledagen videre.
Valgfag:
Disse varierer litt fra år til år avhengig av timeplan og kompetanse ved skolen. Dette kommer vi tilbake til ved skolestart. En viss pekepinn imidlertid finnes på internett.
Disse varierer litt fra år til år avhengig av timeplan og kompetanse ved skolen. Dette kommer vi tilbake til ved skolestart. En viss pekepinn imidlertid finnes på internett.